15 Mart 2012 Perşembe

SENİN HAYATIN - SELDA OKUTAN


Harika bir havada sözleştiğimiz saatte Selda Okutanın sanat dünyasına doğru yol alıyorum. Tophanede bulunan bembeyaz mekanı mağaza değil bir gallery. Sevdiği sanatçılar ile birlikte kendi eserlerini sergilemesi beni çok etkiledi. Çalışmaların da insan vücudunun estetik tarafını takılara taşıyarak radikal bir iş yapıyor. Aksesuara farklı bir boyut kazandıran sanatçı onları yaşayan objeler haline getirmiş. Takı tasarımı üzerine eğitim alırken aklında hep heykel olan Selda Okutan, bu istediğini mezuniyete saklarken bölümünün bir üst sınıfı da açılınca yüksek lisansa saklamış. Daha sonra aksesuarlar da bu heykel tutkusunu taşıyarak insan bedenine olan aşkını bu alanda doyurmaya başlamış. Dikkat çekici isimleri ile çalışmalarının hepsin de insan formları bulunuyor.

Araf, harem, melek, fantastik bir aşk, gizli, reddediş, uyan gibi isimler verdiği çalışmalarının hepsinin bir hikayesi anlattığı bir mesajı var. Tasarlamaktan keyif aldığı form yüzük. Yüzüğü tasarlarken üst kısmına gösterdiği özeni alt kısmına da gösteriyor. Alt alanını kullanana nadir sanatçılardan Selda Okutan, iç dünyasını merak ediyorum. Bu bakış, tasarımlarında ki ifade şekli nereden çıkıyor diye sorduğum da "içten gelen bir şey kendiliğinden çıkıyor." diyor. 

  Tasarımlarının takılıp takılamaması umurumda değil. Bir çoğunu kendini tatmin etmek için yapıyor. "Modayı seviyor ama moda olanı değil moda yaratmayı" diyor.

Yapım aşamaları bir buçuk ayı bulan bu tasarımların bir çoğuna üretim sınırı koyuyor. Araf 15 ile sınırlanmış. Bazı parçalarını 1 tane ile bile sınırladığım oluyor, diyor. Bir daha da üretmeyeceğini vurguluyor. Koleksiyon çalışmalarının organizasyon veya tanıtımını yapmıyor. Müşterilerinin onu keşfetmesini araştırarak bulmasını istiyor. Dergi ve basından uzak, talep olursa evet diyen nadir bir sanatçı. "Popüler bir iş yapmayı istemiyorum" diyor. Online satış sitelerin de ağırlıklı satılan ürünlerine yurt dışında daha fazla rağbet olduğunu söylüyor. "Türkiye'den daha fazla tanınıyoruz" diyor. Bu beni üzüyor. Sıradışıya olan merak ülkemiz de çok sınırlı takının ergonomisi olmamasına rağmen bu dar alanda tasarım ürünlerinden çok sanat eseri çıkaran Selda Okutan'nın işleri hayranlık uyandırıyor, bakan gözlerde.


Tasarımları insan formlarından oluşunca çıplaklık konusunu açmadan edemiyorum. Gülerek anlatmaya başlıyor. "Eskiz defteri mi hiç bırakmam tasarımlarımın ön çizimlerini çalışırken, işlemek istediğim konular olduğun da araştırma yapıyorum. Din konusunu işlemek istediğim konular arasın da Araf ilk parçası, bütün dinler de geçen bu terim serinin ilk ve son parçası devamını maalesef askıya aldım. Özellikle dinde çıplak işlemek istediğim konu ama çok ince bir çizgi yanlış anlaşılıp, kabul görmesi Türk toplumun da zor. 
Geleneklerimiz, atalarımızdan gelen ve bütün jenerasyona yapışan düşünce yapısını yıkmak zor. Yeni ürünler de bizi neler bekliyor? Diye sorduğum da küçük bir bilgi veriyor, Sürpriz olsun diyor. Takıdan uzaklaşarak obje tasarımları yapacağını söylüyor. Konusunu söylemiyor.                                               Sohbet sonrası galleryde ki diğer sanatçıların işlerine göz atıyoruz. Kendisine yakın ve tasarımların da sanat ruhu barındıran işlere yer vermeyi tercih ediyor. Beğendiği sanatçılara kendi teklif götürüp galleryde işlerini sergiliyor. Burcu Büyükünal, Şenay Akın, Arman Suciyan, Özlem Tuna galleryde yer alan sanatçılar.



Keyifli sohbetten sonra cici hediyesi ile uğurluyor beni. Selda Okutan'ın işleri etsy ve boticca da satişta aynı zaman da gallerysini ziyaret ederek de  ürünlere ulaşma şansınız bulunuyor.

Selda Okutan Gallery
Kemankeş Karamustafa Paşa Mh.  Ali Paşa Değirmeni Sokak 10/A Tophane




2 yorum:

  1. Bir solukta okudum, çok etkileyici ve yaratıcı tasarımlar. Selda Okutan'ı takip edilecekler listeme aldım bile...

    http://the-shoeshine.blogspot.com/

    YanıtlaSil
  2. Ben daha önce duymamıştım ama tasarımlarını çok beğendim. Özellikle kadın figürü yüzük harika

    www.gecekiyafeti.com

    YanıtlaSil